top of page

Waar honger jij echt naar? Emotie eten in relatie tot een gezond gewicht.

In deze blog gaan we dieper in op eetgedrag en emotioneel eetgedrag waaronder eetbuien, aangezien veel mensen in het dagelijks leven hier mee te maken hebben. Door emotie eten en eetbuien kunnen er problemen ontstaan in het behouden of bereiken van een gezond lichaamsgewicht.


Madeleine Verbon Orthomoleculair diëtist
Madeleine Verbon Orthomoleculair diëtist


Als orthomoleculair diëtist gespecialiseerd in darmklachten en hormonale klachten werk ik veelal op basis van laboratorium onderzoek, om lichamelijke klachten te doen verminderen en organen weer in evenwicht te brengen zodat mensen een betere kwaliteit van leven gaan ervaren.


Begeleiding bij emotie eten, eetbuien en emotioneel gerelateerd eetgedrag

Maar naast deze werkzaamheden begeleid ik ook nog altijd graag mensen die een gezonder lichaamsgewicht of gezondere relatie met eten willen bereiken.

Hierbij gaan we aan de hand van persoonlijke situaties en of eetdagboekjes dieper in op bepaalde situaties die aanleiding geven om te eten.


Emotie eten

Wanneer je eet uit verveling, boosheid, verdriet, frustratie, eenzaamheid, etc spreken we van emotie eten oftewel emotioneel gerelateerd eetgedrag.


Eetbuien

Het emotie eten kan zich ook uiten in zogenaamde eetbuien. Eetbuien zijn momenten waarop in een korte tijdsperiode grote hoeveelheden voedsel en dranken worden genuttigd, vaak in een snel tempo, op een gedachteloze manier. Vaak is het eten op voordat je er erg in hebt. Sommige mensen eten zoveel dat ze naderhand misselijk zijn en zelfs moeten overgeven. Anderen hebben buikpijn of voelen zich ontzettend rot over hetgeen gegeten is.


Vaak ben je er wel bewust van dat je eet op zo'n moment, maar is het zo automatisch gedrag geworden dat het moeilijk is deze situaties te doorbreken. Je wil wel stoppen met eten maar het lukt simpelweg gewoon niet.

Begeleiding om eetgedrag in kaart te brengen kan dan heel zinvol zijn.


Gedurende 12 jaar lang heb ik mensen mogen begeleiden met eetproblematiek. Vaak ontzettend leuke en lieve mensen die met deze eetproblematiek te maken hebben. Die maar wat graag anders zouden willen eten. Deze mensen zijn vaak onzeker over hun uiterlijk, lichaamsgewicht en of leven. Er heerst veel schaamte over dit onderwerp en vaak wordt er stiekem gegeten en gesnoept.


Wat kun je doen aan emotie eten?

Met behulp van cognitieve gedragstherapie krijgen we bepaalde gedachten en gevoelens bij jou beter in kaart. Je krijgt inzicht in het waarom je eet en waar je feitelijk echt naar hongert. Vaak worden er genotmiddelen ingezet zoals suiker, alcohol, roken, drugs om je beter te doen voelen. Maar vaak voel je je achteraf nog slechter over de situatie en als gevolg daarvan kun je weer nieuwe rotgevoelens ervaren en blijft op deze manier het eetpatroon in stand. We noemen dit ook wel cöping strategie, het is een bepaalde overlevingsstrategie om weg te blijven van gevoelens, nare gebeurtenissen of situaties.


Je mag weer gaan voelen en dat is doodeng!

Door meer stil te staan bij je emoties en te luisteren naar wat je lichaam echt te vertellen heeft kun je eetgedrag gaan doorbreken. Zeker wanneer je dit combineert met een volwaardig voedingspatroon kan dit tot mooie resultaten leiden. Het gaan voelen en ervaren wat er op dat moment is kan in beginsel eng zijn. Ik leer je hier mee om te gaan.


Je hoeft je echt niet te schamen.

Veel mensen die bij mij aankloppen voor begeleiding in emotie eten weten vaak heel goed wat ze beter wel en niet moeten eten, ze lusten een hoop maar het ontbreekt aan handvatten om het eetgedrag een halt toe te roepen. Schroom dan niet om contact op te nemen, ook wanneer je juist even helemaal niet meer weet wat je nou beter wel of niet kan eten.

Over emotie eten hoef je je echt niet te schamen, het komt vaker voor dan je nu denkt. Ook over jouw gewicht hoef je je niet te schamen. Zoek juist de steun op en laat je helpen zodat jij weer lekkerder in je vel komt te zitten.


Meer weten over emotie eten of andere interessante blogs lezen? Kijk dan hier verder.



Geschreven door:

Madeleine Verbon

Orthomoleculair diëtist bij Juiste Voeding



Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários


bottom of page