• Madeleine Verbon

Slechte nachtrust en gewichtstoename. Wat is de relatie?

Bijgewerkt: 13 dec 2019


Gemiddeld slaapt een mens 1/3de van zijn leven. De ene persoon kan het gemakkelijk af met 5-6 uur en de ander heeft minimaal 8 uur nodig.

Tijdens onze slaap worden gebeurtenissen verwerkt en krijgt het lichaam gelegenheid zich te herstellen.

Maar wat slaap of het gebrek aan een goede nachtrust ook doet, is invloed uit oefenen op onze honger en verzadigingshormonen.

En in deze blog leg ik uit wat dit kan betekenen voor je lichaamsgewicht.

Heb jij weleens opgemerkt dat wanneer je een nacht of meerdere nachten slecht had geslapen, je meer trek ervaarde gedurende de dag? Of dat je meer behoefte had aan zoet of zout eten? Of dat je moeilijker nee kon zeggen tegen het stuk taart bij de koffie?

Grote kans dat dit veroorzaakt werd door je honger en verzadigingshormonen genaamd Leptine en Ghreline.

Leptine is een hormoon die tegen je zal zeggen, ik zit vol ik hoef niet meer.

Ghreline is een hormoon die tegen je zal zeggen, ik heb honger!!! Ik wil wat te eten.

Wanneer je een goede nachtrust ervaart dan blijven je hongerhormonen in balans. Maar wanneer je geregeld een slechte nachtrust hebt zal je op den duur gaan merken dat het moeilijker wordt om verleidingen te weerstaan. Of je te houden aan een bepaalde portiegrootte.

Als je slecht slaapt produceert het lichaam namelijk meer Ghreline (Het ik wil eten hormoon). Met als doel fit de dag door te komen om je bezigheden uit te kunnen voeren.

Je lichaam verbrandt natuurlijk niet extra voeding op zo’n dag, maar krijgt wel meer eten binnen als je je eraan toegeeft om meer of anders te eten die dag. Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen die slechter slapen makkelijker aankomen in gewicht.

Heb jij een slechte nachtrust en of een verhoogd gewicht dan help ik jou graag de oorzaken hiervan aan te pakken.

Voeding, onderliggende aandoeningen, stress en spanningen kunnen een grote rol spelen bij het hebben van een goede nachtrust en een stabiel gewicht.

Er zijn velen voedingsmiddelen die een goede nachtrust kunnen bevorderen.

Wil je meer gezondheidstips weten volg dan onze facebookpagina

https://www.facebook.com/juistevoeding en blijf op de hoogte!

Liken en delen = lief

#slechtenachtrust #slechtslapen #ghreline #leptine #gebrekaangoedenachtrust #gemiddeldehoeveelheidslaap #slaapengewichtstoename #aankomenenslechtslapen #hongerhormonen #verzadigingshormonen

© 2020 Juiste Voeding

Alle teksten, foto's en logo’s zijn en blijven eigendom van Juiste Voeding en mogen op geen enkele wijze gebruikt worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van Juiste Voeding.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

Tel: 06-18476777

kwaliteit, professioneel, kwaliteitsgeregistreerde dietist
orthomoleculair dietist, natuurdietist, voed je gezondheid, voeding als medicijn