Hoe overleef ik de feestdagen? 10 tips


Het is bijna zover. Binnenkort of misschien nu al barst de kerstchaos los in de supermarkt, bij de bakker, de slager en de groenteboer en niet te vergeten thuis. Velen willen weer uitpakken en er een spetterende kerst en oud en nieuw van maken.

Hartstikke leuk en gezellig, of toch niet?

Misschien spoel jij liever vooruit naar de januari dagen…

Als diëtiste hoor ik vaak de leuke kanten maar ook de minder leuke kanten van de feestdagen zoals de eenzaamheid, verdriet over een overleden dierbare, (familie) verplichtingen, het teveel aan (verkeerd) eten, alcohol, de extra drukte, de darmongemakken en ga zo nog maar even door. In januari wordt na een blik op de weegschaal of in de spiegel rigoureus besloten het roer om te gooien en er worden zelfs al plannen gemaakt om het volgend jaar echt eens anders aan te gaan pakken…

Omdat sommigen wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken heb ik 10 tips op een rijtje gezet om bij jezelf te blijven, je lijf in balans te houden en vooral te doen waar jij en je lichaam gelukkig van worden.

Tip 1: Stel grenzen

Wat doe jij nou het allerliefst zelf met de feestdagen? Vier je dit met je familie, samen met je partner of kies jij voor een vakantie ver weg?

Velen zitten in een vast stramien van jarenlange tradities. Al deze tradities kunnen een gevoel van verplichting en dus stress geven waar jouw hormoonhuishouding niet blij van wordt.

Het kan lastig zijn dit te doorbreken. Maar hey ook jij leeft maar 1 keer! Durf eens aan te geven waar jouw behoeftes liggen en doe het eens een jaar anders, wissel dit per jaar af. Zo blijft iedereen tevreden!

Tip 2: Maak een boodschappenlijstje

Stel van tevoren een boodschappenlijstje op. Krijg je eters? Bedenk dan hoeveel groenten, vlees, vis, kip etc je nodig hebt per persoon en zet dit om in een boodschappenlijstje. Krijg jij stress van de overvolle supermarkten bestel dan je boodschappen op tijd en laat ze bezorgen. Vaak bezorgen ook de plaatselijke groentewinkeltjes graag jouw bestelling. Fijn! Zo houd je meer tijd over voor andere leuke dingen en steun je ook de plaatselijke groenteboeren.

Tip 3: Het kerstontbijt

Ga jij voor die verleidelijke kerststol, broodjes en croissants? Velen eten al zoveel bij het ontbijt dat ze feitelijk ook hun lunch al hebben binnengekregen.

Maak keuzes op welk moment van de dag je je wilt uitleven op het lekkers.

Is dit het ontbijt? De lunch? Het diner? Of de hapjes tussendoor? Of ga jij voor alle onderdelen? Kies je voor het laatste denk dan na over lichtere en gezondere alternatieven en breng meer lichaamsbeweging aan tussen de maaltijden door.

Maak eens andere keuzes bij het ontbijt zoals:

  • Omeletrolletjes met groenten

  • Fruitcarpaccio met kwark en nootjes

  • Groentemuffin

  • Spinazie souffle

  • Volkoren bagel met gerookte zalm, krulsla en kiemgroenten.

Zorg ervoor dat je je niet opgeblazen voelt en houd ruimte over voor de andere maaltijden.

Tip 4: Durf keuzes te maken

Sommige gezinnen zijn gewend kerstgebak te eten bij de koffie of chocolaatjes. Vraag jezelf eerlijk af of je hier nog behoefte in hebt na een lekker ontbijt. Sla beleefd af of neem de helft van een klein puntje of houd het bij 1 chocolaatje. Maak keuzes in wat jij echt lekker vindt. Eet het niet uit gewoonte, uit beleefdheid of omdat je geen nee durft te zeggen.

Tip 5: Mindfull eten

Ben jij iemand die los gaat op hapjes? Maak ze dan dit jaar eens extra mooi, zo mooi dat het zonde zou zijn om ze op te eten. Het is serieus zo dat het kijken naar hapjes en hier letterlijk hapje voor hapje van te smullen (mindfull eten) meer voldoening en verzadiging geeft dan wanneer je alles snel naar binnen werkt. Ook je geest wil verzadigd raken namelijk. Hierdoor zal je uiteindelijk minder eten en meer genieten!

Tip 6: Beweging

Beweeg! Je lichaam snakt naar beweging zeker als er anders of meer wordt gegeten. Zorg dat je spijsvertering en darmen actief blijven door te bewegen.

Zorg voor een gezonde wandeling door de wijk, het bos of waai lekker uit op het strand, ga ergens gezellig schaatsen. Trap een balletje met de kleinkinderen, neefjes of nichtjes of doe een potje twister.

Tip 7: Vocht

Drink veel water en thee gedurende de dag. Op deze dagen eet je vaak zouter waardoor je makkelijk meer vocht vasthoudt, waardoor je je opgeblazen kunt voelen en zo ook dikker. En dat is niet fijn als je wilt stralen in dat leuke jurkje of die prachtige blouse.

Zorg voor minimaal 2 liter vocht gedurende de dag. Probeer op te letten op de hoeveelheid sap, frisdrank en alcohol. Maak ook hierin weer keuzes.

Tip 8: Low carb

Ga je gourmetten of fonduen? Houd je dan zoveel mogelijk bij groenten in combinatie met vlees, vis, kip, ei of vervanging. En beperk de hoeveelheid stokbrood (max 3 stukjes), aardappelen of friet. Zo blijft jouw kerstmaaltijd of oudejaarsavond toch een beetje low carb en daar voelt jouw energiehuishouding zich ook een heel stuk beter door.

Tip 9: Geniet

Geniet! Feitelijk zijn het maar 3 feestdagen, 1ste kerstdag, 2de kerstdag en oudejaarsavond. Mensen worden niet dik tijdens kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst...

Tip 10: Frisse start

Ruim na de feestdagen de extra’s op. Vries producten die over zijn in, eet restjes groenten met vlees, maak gezonde maaltijden, ruim alle kerstzooi op, ga lekker sporten, maak leuke plannen voor het nieuwe jaar, zoek hulp bij problemen en ga weer met frisse moed aan de slag op alle vlakken.


Heb een gezond en energiek 2020!


Geschreven door:

Madeleine Verbon

Orthomoleculair en darmdiëtiste bij Juiste Voeding


#kerst #feestdagen #mindfulleten #kerstontbijt #hapjesmetdefeestdagen #frissestart #stelgrenzen #boodschappenlijstje #beweging #vocht #lowcarb #gourmetten #fonduen #spijsvertering #opgeblazenbuikvoorkomen

254 keer bekeken

© 2020 Juiste Voeding

Alle teksten, foto's en logo’s zijn en blijven eigendom van Juiste Voeding en mogen op geen enkele wijze gebruikt worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van Juiste Voeding.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

Tel: 06-18476777

kwaliteit, professioneel, kwaliteitsgeregistreerde dietist
orthomoleculair dietist, natuurdietist, voed je gezondheid, voeding als medicijn