• Madeleine Verbon

De 10 meest gemaakte fouten bij afvallen

Bijgewerkt: 13 dec 2019


De 10 meest gemaakte fouten bij het willen afvallen.

Nummer 1: Het stellen van onrealistische doelen

Het is natuurlijk hartstikke goed als je wilt gaan afvallen. Wanneer je wilt afvallen wil je de extra kilo’s of vetopslag het liefst in een zeer snel tempo verliezen, dat is erg begrijpelijk. Toch zijn vaak de gestelde doelen niet helemaal haalbaar en dit kan tot frustratie leiden als het je niet lukt om af te vallen. En dit is zonde van je goede voornemens en energie.

Een halve kilo tot maximaal 1kg per week afvallen is wat je lichaam maximaal aankan, om te voorkomen dat je spiermassa gaat verliezen.

Tip 1: Wees dus realistisch bij het stellen van je doelen en wees trots op elke ons die je hebt verloren.

Nummer 2: Geen duidelijke motivatie waarom je wilt afvallen

Veel mensen bedenken dat het gezonder zou zijn om af te vallen of dat ze er aantrekkelijker zouden kunnen uitzien als ze slanker zijn. Maar helaas is deze motivatie over het algemeen niet sterk genoeg om verleidingen te weerstaan. Vaak kun je op een feestje nog wel bedenken dat het niet zo verstandig is al die hapjes en drankjes je te laten smaken, maar de wilskracht ontbreekt om hiertegen in te gaan. Dit is natuurlijk ook knap lastig!

Dit zou kunnen komen doordat je onvoldoende hebt bedacht wat er in je leven zou kunnen veranderen als je slanker zou zijn.

Wat kun je met die gezondheid? Of met dat strakke uiterlijk? Wat wil je dat er echt verandert in je leven? Zijn er dingen die je nu niet kan omdat je dikker bent?

Wil je bijvoorbeeld mooie reizen gaan maken of actiever kunnen spelen met de kleinkinderen? Of voel je je zelfverzekerder met een strakker uiterlijk waardoor je wel op die knappe man of vrouw durft af te stappen?

Tip 2: Kortom denk goed na over het waarom je wilt afvallen, dit maakt je zeer gemotiveerd!

Nummer 3: Je volgt een te streng dieet

Velen hebben de ene dieetpoging na de andere geprobeerd. Om er helaas achter te komen dat je in het begin van de dieetpoging misschien nog wat afvalt, om vervolgens te stoppen omdat het dieet niet vol te houden is.

Wellicht heb je ervaren dat je hierna gaat jojoën met je gewicht en misschien eindig je nog wel zwaarder dan waarmee je bent begonnen.

Diëten werken helaas alleen op de korte termijn een beetje. Maar niet op de langere termijn. Zodra je weer in je oude patronen vervalt gaat het meestal mis.

Tip 3: Enige oplossing is verandering van je leefstijl. Blijvend gezonde keuzes maken en een betere balans vinden om met versnaperingen, lekkernijen, feestjes en etentjes om te gaan is de manier om een gezonder gewicht te bereiken.

Nummer 4: In het weekend alles loslaten

Doordeweeks streng op het eetpatroon letten en in het weekend helemaal losgaan op al het lekkers, vanuit de gedachte “ik let doordeweeks zeer goed op mijn eetpatroon, in het weekend laat ik de teugels vieren, dit heb ik verdiend”, kan een methode zijn. Maar over het algemeen werkt deze strategie helaas niet. Eten vanuit deze gedachten zorgt ervoor dat je meestal meer eet dan je nodig hebt. Het overschot aan eten moet de rest van de week weer gecompenseerd worden waardoor de resultaten over het algemeen uitblijven.

Tip 4: Zorg dus voor balans en maak keuzes in het weekend.

Nummer 5: Je ervaart onvoldoende steun vanuit je omgeving

Tja dit is natuurlijk een lastige kwestie. Het kan knap lastig zijn als je partner ’s avonds aan een wijntje en een zak chips zit en jou vraagt gezellig mee te eten.

Een steuntje in de rug kan heel fijn zijn om je doelen te behalen.

Tip 5: Leg aan je omgeving uit waarom je het belangrijk vindt om af te vallen en vraag of ze je niet in de verleiding willen brengen om mee te eten.

Nummer 6: Je hebt zelfmedelijden

Als je af wilt vallen en je op een verjaardag iedereen taart ziet eten en jij slaat als enige af dan kunnen er nog weleens gevoelens van zelfmedelijden naar boven komen. Gevoelens die maken dat je op andere momenten gedachten kan krijgen in de vorm van “ik heb zo goed nee gezegd nu heb ik wel wat verdiend”. Deze niet helpende gedachten maken dat je andere keuzes maakt dan wanneer je een positieve mindset zou hebben tijdens en na de verjaardag.

Tip 6: Je zou bijvoorbeeld op de verjaardag kunnen bedenken dat je trots op jezelf bent dat je taart kan laten staan om je doelen te behalen, dit maakt je veel krachtiger.

Nummer 7: Je bent te streng voor jezelf

Iets wat ik veel terugzie in de praktijk, is dat wanneer mensen willen afvallen er opeens niks lekkers meer gegeten mag worden. Er worden rigoureuze keuzes gemaakt, productgroepen worden geschrapt, etentjes en feestjes worden vermeden. En dit voelt uiteraard vreselijk! En is niet vol te houden.

Het mooie is dat dit helemaal niet nodig is. Er kan ook heerlijk gegeten worden als je wilt afvallen en het is niet nodig om allerlei productgroepen te gaan vermijden.

Tip 7: Het is heel belangrijk om te blijven genieten. Ook hier is balans weer het sleutelwoord. Maak keuzes in wat jij echt lekker en belangrijk vindt.

Nummer 8: Je hebt te veel stress

Een factor die van grote invloed is om af te kunnen vallen is je hormoonhuishouding. Je hormoonhuishouding bepaalt hoeveel en waar je vet opslaat in je lichaam. Wanneer je veel stress hebt worden er veel stresshormonen geproduceerd. Deze kunnen ervoor zorgen dat er meer vet op de buik wordt opgeslagen. In tijden van veel stress staat het lichaam in een overlevingsfase. En overleven betekent voor het lichaam vet vasthouden in verband met tijden van schaarste/nood. Hoe hard je ook je best doet er gaat geen grammetje vanaf.

Tip 8: Belangrijk is dus eerst je hormoonhuishouding in balans te brengen door je stress te gaan verlagen. Ook ontgifting en de juiste voeding kan hier een helpende rol in spelen.

Nummer 9: Je slaapt te weinig

Wanneer je te weinig slaapt produceert je lichaam meer stresshormonen. Deze hormonen hebben invloed op onze honger- en verzadigingshormonen. Deze hormonen heten leptine en ghreline. Leptine zorgt ervoor dat je een verzadigd gevoel zal ervaren en ghreline zorgt voor een hongergevoel. Wanneer je lichaam onvoldoende slaap krijgt zal het meer ghreline produceren. En hierdoor kan het zijn dat je meer eet dan nodig is voor je lichaam waardoor het moeilijker is om af te vallen.

Tip 9: Verbeter je slaappatroon. Voeding kan hier ook van invloed op zijn.

Nummer 10: Je overschat de soort en hoeveelheid lichaamsbeweging

Het is fantastisch als je meer gaat bewegen of sporten. En dit zal zeker een positieve bijdrage leveren aan je gezondheid. Maar waar het vaak misgaat is dat het calorieverbruik bij beweging wordt overschat. Hieruit ontstaat vaak de gedachte dat die heerlijke grote koek of die zak chips nu toch wel verbrandt zal worden. Maar helaas kost verbranding van lichaamsvetten tijd en energie. Voor 1kg lichaamsvet moeten 7000 kcal verbrand worden.

Tip 10: De verbranding van lichaamsvetten gaat sneller wanneer je meer spiermassa gaat opbouwen tijdens het sporten, doe 2x per week aan krachttraining.

Als je dit bericht interessant vindt, deel deze dan met anderen om hun ook te helpen aan een betere gezondheid.

#Afvallen #10meestgemaaktefoutenbijafvallen #hoemoetjeafvallen #10tipsomaftevallen #dieet #motivatie #hormoonhuishouding #leptine #ghreline #hongerenverzadiging #stress #slapen #spiermassa #krachttraining #strakkeruiterlijk #dikker #zelfverzekerder #slanker #realistischedoelen

161 keer bekeken

© 2020 Juiste Voeding

Alle teksten, foto's en logo’s zijn en blijven eigendom van Juiste Voeding en mogen op geen enkele wijze gebruikt worden zonder de uitdrukkelijke toestemming van Juiste Voeding.

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram Social Icon

Tel: 06-18476777

kwaliteit, professioneel, kwaliteitsgeregistreerde dietist
orthomoleculair dietist, natuurdietist, voed je gezondheid, voeding als medicijn